Máš otázku ohľadom paliva, olejov, aditív? Napíš dole do komentu a zaradíme ju do odpovedí.
Aditíva
Problémy
Technika
Dekarbonizácia
------------------------------------------------------------------------
Čo sú aditíva?
Aditíva sú chemické prísady, ktoré zlepšujú vlastnosti palív a olejov. Úlohou aditív je riešiť konkrétne problémy, alebo predchádzať ich vzniku. Oleje a palivá už od výroby obsahujú aditíva, ale v minimálnom množstve a to hlavne z dôvodu udržania čo najnižšej výrobnej ceny.
Majú aditíva vôbec význam?
Áno majú. Niekto ale povie: "Nikdy som aditíva nepoužíval a všetko funguje". Dnešné motory sú ale veľmi citlivé na zanesenie nečistotami, pretože obsahujú mnoho systémov, ktoré predtým neexistovali. Napríklad systém recirkulácie výfukových plynov EGR, DPF filter, systém priameho vstrekovania paliva, katalyzátor, atď. Ďalej sú to veľké nároky na nízke emisie, nízku spotrebu paliva. A tiež žiaľ zníženej kvality palív v dôsledku nutnosti používania biozložky v nafte aj benzíne ako napr. E10.
Preto má význam používať aditíva, aby sa minimalizovalo opotrebenie a skracovanie životnosti drahých komponentov v motoroch. Samozrejme, je možné fungovať bez aditív. Ale je predpoklad, že veľmi skoro bude potrebné riešiť repas turba, výmenu DPF, výmenu EGR ventilu, výmenu/čistenie vstrekovačov. A to sú len niektoré veľmi drahé komponenty, ktorých životnosť sa dá výrazne predĺžiť použitím aditív.
Môžu sa pridávať aditíva do prémiovej nafty?
Áno, môžu. Dokonca sa tak môže zvýšiť efektivita aditíva. Prémiová nafta obsahuje extra dávku aditív oproti štandardnej nafte. Stále je to ale rádovo menšie percento, ako pri jednorazovom použití aditíva do nafty. Sú rôzne nesprávne názory, že prémiová nafta sa nemôže aditivovať, aby nedošlo k zrazeniu aditív, alebo aditíva nedokážu na seba naviazať. Z odbornej praxe a skúseností aditivovanie prémiovej nafty je možné a dokonca zvyšuje efektivitu čistenia.
Môžem kombinovať viac aditív do jednej nádrže?
V prípade jednorazových aditív - to znamená, keď celý objem aditíva ide do plnej nádrže s palivom, je doporučené nekombinovať tieto aditíva. Jedno aditívum je doporučené aplikovať na jednu nádrž s naftou/benzínom. Štandardne sú jednorazové aditíva doporučené na celý objem štandardnej palivovej nádrže na min 40 litrov a max 60 litrov paliva.
Aké je správne dávkovanie aditív?
Najlepšie je riadiť sa doporučeným dávkovaním výrobcu. Na obale každého aditíva je uvedené doporučené dávkovanie. Všeobecne sú aditíva JLM navrhnuté na aditivovanie jednej štandardnej palivovej nádrže. To znamená na minimálny objem 40 litrov a max 60 litrov. V prípade aditív do motorového oleja, je jedno balenie určené na štandardnú olejovú náplň 3-5 litrov motorového oleja. To znamená, že pri objeme olejovej náplne nad 5 litrov je potrebné použiť 2 balenia aditíva.
Pridávať aditíva do motorového oleja?
Môže benzín E10 poškodiť motor?
Palivo E10 (do benzínu sa pridáva etanol až do 10 % objemu) je agresívne pre určité materiály, nemá potrebné mazacie vlastnosti a je relatívne nestabilné. Navyše sa dobre nemieša s benzínom a je hygroskopické. Keď etanolový obsah paliva E10 absorbuje kritické množstvo vlhkosti, oddelí sa. Táto „fázová separácia“ vedie k tomu, že sa benzín s nízkym oktánovým číslom nachádza nad bezcennou, nehorľavou zakalenou hmotou, ktorá môže spôsobiť výpadok motora, ak by bola nasatá do palivového systému. Problém vzniká vtedy, keď je benzín v nádrži dlhšie obdobie (cca viac ako 90 dní). Problém môžu mať staršie motory, veteráni, alebo záhradná technika. Viac informácií v tomto článku...
Prečo mám zvýšenú spotrebu motorového oleja?
Otázka tiež je, čo je zvýšená spotreba oleja. Sú motory, kde v priebehu 15 tis. km, nie je potrebné dolievať motorový olej. Na druhej strane napr. VW koncern v užívateľskom manuáli ku svojím autám píše, že spotreba 1l oleja na 1000 km je v norme. V tomto prípade sa jedná o firemnú politiku, ale to teraz nechceme rozoberať. Z praxe vieme že ak má motor spotrebu 0,5 až 1 liter oleja na 1000 km, alebo dokonca viac, tak sa jedná o vážny problém, ktorý už vo väčšine prípadom nevyriešia aditíva a je potrebná mechanická oprava.
Príčin zvýšenej spotreby oleja môže byť viac. Uvádzame niektoré: 1 - Olej vyteká netesnosťami von z motora (tesnenie olejovej vane, výpustný šrób, tesniace krúžky hriadeľov, tesnenie olejového filtra). 2 - V dôsledku netesností/poškodenia sa olej dostáva do vnútorných systémov motora ako je napr. turbo, chladiaci systém. 3 - olej je spaľovaný v dôsledku netesnosti, alebo poškodenia piestnych krúžkov, valcov, vložiek valcov. Tento problém čiastočne rieši aditívum na zvýšenie viskozity oleja. 4 - olej sa spaľuje v dôsledku netesností driekov ventilov. Tento problém dokáže riešiť aditívum do oleja na obnovu gumových tesnení.
Prečo naftový motor dymí?
Ak motor aj po zahriatí motora nadmerne dymí príčin môže byť niekoľko. Signalizáciou konkrétneho problému môže byť aj farba dymu.
Nadmerný biely dym - spaľovanie vody. Príčinou môže byť prasknuté tesnenie pod hlavou motora, prasknutá hlava valcov, prasknutý blok motora.
Modro-sivý dym znamená spaľovanie motorového oleja. Príčinou môže byť poškodenie piestnych krúžkov. Stierací piestny krúžok praskne, alebo je zalepený a nestiera dobre olej. Uvoľnenie zapečeného stieracieho krúžku je možno s použitím prípravku na preplach oleja JLM Engine Flush. Pri starších motoroch dochádza k stvrdnutiu a stiahnutiu gumových tesnení. Potom olej uniká napr. cez guferá ventilov. Tento problém dokáže riešiť prísada do oleja na obnovu gumových tesnení JLM Oil Stop Leak.
Nadmerný čierny dym je dôsledkom nedokonalého spaľovania. Príčin je veľmi veľa stačí zanesený vzduchový filter, problém so systémom prípravy zmesi, váha vzduchu, vysokotlakové čerpadlo, chybné snímače ako napr. lambda sonda. Veľmi častým problémom sú zanesené, alebo poškodené vstrekovače paliva. Palivo sa dobre nerozprašuje a nie je dobre spaľované. Ak sa nejedná o mechanické poškodenie a problémom je karbón na hrotoch vstrekovačov, vtedy najlacnejším a spoľahlivým riešením je čistič vstrekovačov do nafty alebo čistič vstrekovačov do benzínu.
Prečo motor stráca výkon?
Strata výkonu je veľmi častým javom, ktorého príčinou môže byť opotrebovanie a zanesenie komponentov motora, chyba elektroniky, problém s palivom, zanedbaná bežná údržba a ďalšie. Ak sa jedná o poruchu ako je napríklad porucha čerpadla paliva, škrtiacej klapky, alebo elektroniky riešením je diagnostika a oprava v overenom servise. V týchto prípadoch je chyba často signalizovaná rozsvietenou chybovou kontrolkou.
Pri poklese výkonu doporučujeme ako prvé skontrolovať bežnú údržbu ako je výmena vzduchového, olejového a palivového filtra, výmena motorového a prevodového oleja. V prípade benzínového motora k bežnej údržbe patrí výmena zapaľovacích sviečok. Problémom môže byť aj natankovanie nekvalitného paliva.
Prečo kolíšu otáčky na voľnobehu?
Kolísanie otáčok je častým problémom pri benzínových aj pri naftových motoroch a príčin je opäť niekoľko. Uvádzame najčastejšie z nich. Príčinou kolísania otáčok môže byť jedna z uvedených príčin, alebo ich kombinácia.
1. Zanesený palivový alebo vzduchový filter. Doporučujeme pravidelnú kontrolu a výmenu týchto filtrov.
2. Problém so zapaľovacími sviečkami, alebo cievkami pri benzínových motoroch.
4. Nefunkčná váha vzduchu - zariadenie na meranie množstva vzduchu prúdiaceho sacím potrubím.
5. Problém s elektronikou - riadiaca jednotka, čidlá ako napríklad lambda sonda
6. Netesnosť sacieho potrubia. Skontrolujte potrubie nasávania vzduchu.
9. Poškodenie častí motora, čo vedie ku strate kompresie. Príčinou je opotrebenie, alebo poškodenie piestnych krúžkov, piestov, ventilov, ventilových sediel, hlavy valcov, alebo tesnenia pod hlavou valcov. V tomto prípade je potrebná náročnejšia oprava motora.
Prečo svieti kontrolka DPF?
Úlohou filtra pevných častíc DPF je zachytávať nebezpečné častice, ktoré sa nemajú dostať do ovzdušia. V DPF sa hromadia aj sadze, ktoré sa po vypálení dostanú výfukom von a nebezpečný popolček zostava natrvalo uložený v kanálikoch keramiky filtra. DPF je samočistiaci systém, ak dôjde k nejakej poruche, rozsvieti sa chybová kontrolka. Uvádzame niektoré možné poruchy a príčiny.
1. Filter je zaplnený sadzami. Opakovane zlyhal regeneračný proces z nasledujúcich dôvodov:
- nedosiahla sa požadovaná teplota výfukového systému na úplné vypálenie sadzí. Príčinou sú často krátke trasy a jazda prevažne v meste
- regenerácia filtra bola opakovane prerušená vypnutím motora a nedobehla úplne
- niektoré modely napr. Mazdy, nespustia regeneráciu v prípade, že svieti výzva na na servisnú výmenu oleja.
- pri niektorých modeloch sa nespustí regenerácia DPF ak je v nádrži menej ako 1/4 nafty.
2. Chyba elektroniky, napr. čidiel, ktoré na základe tlaku pred/za filtrom vyhodnocujú jeho zaplnenie.
3. Filter je zaplnený popolčekom, ktorý sa v ňom natrvalo ukladá.
Prečo som neprešiel emisnou kontrolou?
Každý motor má v technickom liste stanovené maximálne povolené limity emisií. V prípade naftových motorov sa jedná o parameter súčiniteľ absorpcie, známy ako dymivosť. V prípade benzínových motorov sa meria hodnota lambdy, oxid uhoľnatý, nespálené uhľovodíky a oxid uhličitý. Ak jeden z uvedených meraných parametrov nespĺňa stanovené hodnoty, auto neprešlo emisnou kontrolou a problém je potrebné odstrániť.
Prečo mám zvýšenú spotrebu paliva?
Je to často kladená otázka ohľadom spotreby paliva nafta/benzín, pretože si strážime svoje financie. Príčin zvýšenej spotreby paliva môže byť veľmi veľa, preto ich rozdelíme do niekoľkých základných skupín:
1. Zanedbaná základná údržba auta
- zanesený vzduchový filter
- podhustené pneumatiky
- problém s brzdami, ktoré sa nevracajú a neustále pribrzďujú kolesá
- kontrola zapaľovacích sviečok (benzínové motory)
2. Spôsob používania auta
- štýl jazdy (brzda-plyn, nízky prevodový stupeň)
- zvýšený odpor vzduchu (strešný nosič, príves)
3. Technické závady
- porucha systému nasávania vzduchu (váha vzduchu)
- porucha lambda sondy pri benzínových motoroch
- porucha riadiacej jednotky a snímačov v motore
- porucha ložísk a homokinetického kĺbu
- opotrebenie, alebo poškodenie motora
Prečo sa zvýšila hladina motorového oleja?
Je to skutočne realita pri nových naftových motoroch s filtrom pevných častíc DPF, že hladina motorového oleja stúpa. Dôvodom je to, že do motorového oleja sa dostane nafta. Príčinou tohto nežiaduceho javu je problém s opakovanou regeneráciou filtra pevných častíc. Pri regenerácii DPF vstrekuje riadiaca jednotka dodatočne naftu, aby sa zvýšila teplota vo výfuku. Ak sa motor vypne v procese regenerácie, alebo je DPF filter upchatý dochádza k zriedeniu oleja naftou. V takomto prípade je potrebné odstrániť príčinu problému a čo najskôr vymeniť motorová olej s preplachom olejovej náplne.
Ako môže aditívum do nafty čistiť turbo?
Výfukové plyny z aditivovanej nafty dokážu vyčistiť - vypáliť turbo a odstrániť usadeniny a karbón. Turbo je poháňané výfukovými plynmi, ktoré hlavne pri znečistenej nafte a nízkych otáčkach, tvoria nadmerné množstvo popolčeka, ktorý karbónuje a usádza sa na stenách a lopatkách turba. JLM Turbo Cleaner dokáže tento nános minimalizovať a udržať turbo čisté. Výfukové splodiny, po naliatí aditíva, obsahujú častice, ktoré karbón vypália. Podmienkou je ale dostatočne zaťažiť turbo svižnou jazdou, aby malo vyšší tlak. Reálne výsledky je možné sledovať už po nájazde 100km.
Ako funguje filter pevných častíc DPF/FAP?
Vo filtri pevných častíc sa zachytávajú pevné častice sadzí z výfukových plynov. Filter sa časom zaplní, takže musí byť pravidelne vyprázdňovaný, aby sa udržal výkon motoru a zároveň funkčnosť filtra. Filter DPF je potrebné pravidelne čistiť procesom nazývaným regenerácia, či už aktívnou, pasívnou alebo nútenou regeneráciou. Regenerácia prebieha tak, že nahromadené sadze sa pri vyššej teplote (približne 600 ° C) vypaľujú, aby zostali len zvyšky popola. Tak je filter regenerovaný a pripravený filtrovať ďalšie pevné častice z výfukových plynov. V závislosti od značky vozidla môže byť tento typ regenerácie DPF iniciovaný riadiacou jednotkou vozidle každých 400 - 600 km. Regenerácia DPF trvá približne 10 minút.
Popolček a sadze sú zásadne odlišné materiály, ale obe sa hromadia v DPF filtri. Odstránenie každého z týchto materiálov z DPF vyžaduje úplne odlišné procesy. Sadze sa z DPF zvyčajne odstraňujú regeneráciou, ktorá spaľuje sadze ale zároveň produkuje popolček. Popolček je naopak nehorľavý a musí sa z DPF odstrániť iným typom čistenia. Viac informácií o popolčeku a sadziach v DPF nájdete tu.
Aký je rozdiel medzi štandardnými vstrekovačmi a priamym vstrekovaním?
Keď hovoríme o štandardnom vstrekovaní paliva, myslí sa tým nepriame vstrekovanie. Zmes paliva a vzduchu je pripravená mimo spaľovaciu komoru. Po "namiešaní" je sacím ventilom táto zmes privedené do spaľovacej komory. Pri priamom vstrekovaní paliva, je vstrekovač paliva umiestnený priamo v spaľovacej komore. Každý systém má svoje výhody aj nevýhody. V poslednej dobe sa začalo viac používať priame vstrekovanie, z dôvodu lepšej efektivity - zníženie spotreby paliva a zvýšenie výkonu. Umiestnenie vstrekovačov priamo v spaľovacej komore prináša aj svoje nevýhody, ktoré v prípade benzínových motorov do veľkej miery rieši prísada JLM GDI Cleaner.
Čistenie vnútra motora, odkarbónovanie, alebo najčastejšie používaný výraz dekarbonizácia, je odstránenie uhlíkového nánosu z vnútorných komponentov motora. Najkritickejšie a najviac znečistené bývajú nasledujúce komponenty: EGR ventil, systém nasávania vzduchu, turbo, ventily, sedlá ventilov, spaľovacia komora, piesty. Zanášanie nečistotami a karbónom tiež vzniká v dôsledku vysokej teploty motorového oleja, prevodového oleja a hydraulického oleja. Pojem dekarbonizácia označuje čistenie vnútorných častí všade tam, kde vznikajú karbónové usadeniny.
Čo je príčinou vzniku karbónových usadenín?
Je to kombinácia viacerých vplyvov, ako je napríklad nekvalitné palivo, jazda na nízkych otáčkach, časté štarty, jazda na krátke vzdialenosti.
Ako funguje dekarbonizácia?
Uvádzame stručný popis princípu jednotlivých druhov dekarbonizácie.
1. Dekarbonizácia pridaním aditíva do paliva / oleja . Obyčajne je potrebné viac zaťažiť motor, aby bolo aditívum účinnejšie. V prípade oleja, je do olejovej náplne pridané čistiace aditívum, ktoré je po procese čistenia vypustené s olejom. Následne je potrebné doplniť novú olejovú náplň.
2. Mechanická dekarbonizácia - ručné čistenie komponentov. Komponenty ako je napríklad sanie, EGR ventil, DPF filter, vstrekovače je potrebné vymontovať a ručne čistiť, alebo použiť preplachovacie zariadenie. Po vyčistení namontovať
3. Dekarbonizácia vodíkom - označovaná ako HHO dekarbonizácia. Cez sací trakt je do motora aplikovaná zmes plynu vodíka a kyslíka. Vodík sa viaže na karbón a rozkladá ho na zmes uhľovodíkov, ktoré sa výfukom dostanú von z motora.
4. Dekarbonizácia chémiou. Cez sací trakt je do motora aplikovaná chémia, ktorá postupne rozkladá karbón na zmes uhľovodíkov, ktoré sa výfukom dostanú von z motora.
Ktorá dekarbonizácia je lepšia?
Kde ide karbón odstránený z motora?
V prípade použitia vodíkovej, alebo chemickej dekarbonizácie sa vodík, alebo chémia viaže na karbón a rozkladá ho na zmes uhľovodíkov, ktoré sa výfukom dostanú von z motora. Dochádza k rozkladaniu pevných častíc na jemné čiastočky, alebo kal. Ak náhodou dôjde k uvoľneniu väčšej nečistoty, je spálená v spaľovacej komore. Ak sa takáto častica dostane do výfuku, je zachytená v DPF filtri. Pri následnom spustení regeneračného procesu DPF, je častica spálená a dostáva sa von z výfuku.
Nikdy sa dekarbonizácia nerobila, prečo teraz áno?
Motory sa zanášali karbónom aj v minulosti, ale jednotlivé komponenty motora v minulosti neboli až tak citlivé na zanesenie nečistotami. Dnes je to presne naopak. Vďaka vysokým emisným normám sa zvyšujú nároky na presnosť vstrekovania paliva. Zvyšujú sa nároky na technológiu a funkciu komponentov v motore, ktoré sú veľmi citlivé na znečistenie. Preto karbón v motore spôsobuje väčšie problémy, ako v minulosti.
Dnešné motory, sú veľmi citlivé na zanesenie karbónom, pretože v motoroch pribudlo množstvo citlivých komponentov a minimalizovali sa vôle a veľkosti súčiastok.
Väčšina dnešných áut nemá pravidelnú dekarbonizáciu. Ale zároveň väčšina majiteľov áut má žiaľ skúsenosti s riešením problémov s EGR, turbom, DPF filtrom, zvýšenou spotrebou, zvýšenou dymivosťou a značne zníženým výkonom. Tomu by sa dalo predchádzať, alebo minimálne oddialiť nákladnú opravu, práve dekarbonizáciou.
Ako často robiť dekarbonizáciu?
Pri moderných motoroch je doporučené robiť dekarbonizáciu každých 20 až 50 tis. km. V prípade olejovej náplne motora je doporučené dekarbonizovať - robiť preplach oleja pri každej výmene.
Odpovede overené technickým garantom - certifikovaný tribotechnik a tribodiagnostik Ing. Tomáš Antol